Start – Den røde planeten

Kompetansemål

For hele Lumbrikus gjelder disse kompetansemålene fra læreplan i naturfag.

 

Fra verdensrommet Illustrasjon: Svetlana Voronkova

Dette er Lumbrikus

Her får du en oversikt over elementene i Lumbrikus:

Dette kapittelet

Dette kapittelet er et introduksjonskapittel. Det forteller at Hen og Katt i fortellinga i Lumbrikus kom fra en planet som går rundt sola Proxoma Centauri. Det er noe som er sant i fortellinga. Det er noe som er mulig. Det er noe som er ei fin fortelling.

Noe som er sant

Proxima Centauri Foto: ESA/Hubble & NASA

Proxima Centauri er ei sol. Den finnes. Den er den nærmeste sola til vårt solsystem. Proxima betyr nærmest. Centauri = Kentaur = Skytten.

Den er en rød dvergstjerne. Det er navnet på soler som skinner med et rødt lys. Røde soler er eldre, mindre og kjøligere enn vår sol. De brenner stoffet sitt langsomt. De er svært gamle. Proxima Centauri sender ut mindre enn en hundredel av den energien vår sol sender.

Det betyr at planeter rundt røde soler kan ha en temperatur på mellom 0 og 100 grader, avhengig av avstanden til den røde sola. Det kan bety at det er vann på planetene.

Proxima Centauri er den sola som er nærmest vårt solsystem. Den er en del av et stjernesystem som heter Alfa Centauri, som består av tre stjerner. Den ene kalles Alfa Centauri A, den andre Alfa Centauri B og den siste, den røde dvergen, Proxima Centauri.

Astronomer har lenge vært på utkikk etter en planet i bane rundt Proxima Centauri. Høsten 2016 mente de at de har funnet den.

Les hva tidsskriftet Science skriver om den nyoppdaga planeten i august 2016.

Og i NRK.

Les Knut Jørgen Røed Ødegaard om Proxima Centauri

Noe som er mulig

En ny planet? Det er mange spørsmål. Har den vann? Med den avstanden den har til sola si, og den svakere strålinga som sola gir ut, kan det være vann på den. Da må den ha en temperatur over null grader og under hundre.

Mellom seg og sola har den bare fem prosent av avstanden som er mellom planeten jorda og vår sol. Er den nye planeten ekstremt varm? Eller mer sannsynlig, – det kan være rennende vann der, fordi Proxima Centauri brenner med mye mindre energi enn sola vår. Det kan være flytende vann, hvis den nye planeten har en atmosfære som holder varmen på plass. Det er spørsmål om den har det rette lyset til å lage fotosyntese. Det er også spørsmål om den nye planeten er varm på den ene sida og kald på den andre. Mange spørsmål, ikke mange svar. Men at de har funnet en planet som muligens kan ha vann, det mener de.

Noe er ei rar fortelling

To vesener kræsjer i treet til Jenny og Samir. De sier de kommer fra en planet som går rundt Proxima Centauri. De sier at de har reist med lysets hastighet og brukt 4,2 lysår. De kaller planeten sin, som har ei rød sol, for Mo.lo, som betyr Mu-lig på norsk.

I det siste kapittelet i fortellinga Lumbrikus, er det mulig å få vite hvorfor Hen og Katt kom til planeten jorda.

Samtale om fortellinga

Jenny og Samir Illustrasjon: Svetlana Voronkova

Her er noen ideer til samtale med elevene bare til bruk for læreren. Det er ikke noe som skal være skriftlig, men heller brukes for å tenke høyt sammen. Det er ingen fasit.

– Hen og Katt sier de kommer fra en planet som har Proxima Centauri som sin sol. Det ble oppdaga en slik planet høsten 2016. Hvorfor er astronomene så opptatt av temperaturen på planeter de oppdager?

– Hva tror dere? Er det det sannsynlig at det er noe som lever på andre planeter?

– Er det noen av dere som liker science fiction? Det handler om å tenke seg hvordan framtida kan bli. Å fantasere. Fiction.

Samtidig må en tenke på en vitenskapelig måte, på science. Som å beskrive ting som ikke er laget ennå. Alt er fantasi, en dikter om det som skal se ut som vitenskap også.

Det finnes science-fiction-bøker, tegneserier og filmer. Kan dere se science fiction-filmer i klassen?

– Har noen lyst til å lage en sci-fi-fortelling? Er den optimistisk? Da blir det et samfunn der folk har det bra, kanskje bedre enn de har det nå i verden. Eller er den dystopisk? Det betyr at framtida blir skremmende og fæl for folk. Hva med å lese opp fortellingene i klassen, og diskutere hvordan det kanskje kan bli?

Det er jo også fint å tenke på: Hvordan er det beste samfunnet – i framtida?

– Hva tror dere om Hen og Katt? Hva eller hvem kan de være? Hva er det de vil?